W średniowieczu oraz w czasach nowożytnych handel solą zajmował ważne miejsce w gospodarce miejskiej. Sól była wówczas najlepszym konserwantem. W XIV i na początku XV wieku monopol na handel solą w rejonie Bielska posiadali książęta cieszyńscy. Z uwagi na duże koszty związane ze sprowadzaniem soli, książęta z upływem lat zaczęli nadawać prawa handlu solą poszczególnym miastom księstwa za odpowiednią opłatą. Bielsko przywilej składu i sprowadzania soli z Wieliczki otrzymało od książąt cieszyńskich Przemysława i Władysława w 1440 roku. Jak wynika z dostępnych źródeł historycznych zarówno w średniowieczu, jak i w czasach nowożytnych bielscy handlarze solą tzw. prasołowie nie stanowili licznej grupy przedsiębiorców. W 1571 roku zajęciem tym trudniło się trzech handlarzy. Każdy z nich uiszczał w ciągu roku opłaty do komory książęcej w łączniej wysokości 12 groszy, po jednym groszu za każdy sprowadzony wóz z solą. Zgodnie z nadanym miastu przywilejem na rynku w budynku pod obecnym nr 7 został założony skład soli.
Jednocześnie Bielsko już od czasów średniowiecza było ważnym punktem na trasie szlaku solnego, którym transportowano sól wydobywaną w Bochni i Wieliczce do Księstwa Cieszyńskiego. Książęta cieszyńscy posiadali wówczas monopol na eksport soli wielickiej i bocheńskiej do zachodniej Europy. Bielski odcinek szlaku solnego przebiegał od brodu na rzece Białej znajdującego się w miejscu obecnego mostu na ulicy ks. Stanisława Stojałowskiego, dalej przez dolną bramę miejską pod zamkiem, obecną ulicą Wzgórze, przez bielski Rynek, ulicę Celną, a następnie wzdłuż obecnej ulicy Jana III Sobieskiego w kierunku grodziska w Starym Bielsku. W związku z dużą ilością transportów soli, w XVII wieku skład soli z bielskiego Rynku przeniesiono na ulicę nazwaną Solną.

fot. Budynek dawnego zajazdu przy szlaku solnym w 2023 r.
Pod koniec XVIII wieku wędrujący szlakiem kupcy często zatrzymywali się w zajeździe, który mieścił się w budynku przy obecnej ulicy Jana III Sobieskiego 63. W XIX wieku ranga szlaku solnego zaczęła powoli słabnąć. Związane to było z uruchomieniem Traktu cesarskiego, zwanego często Szosą cesarską, łączącego Wiedeń ze Lwowem, którego fragment przebiegał przez Bielsko i Białą m.in. wzdłuż obecnej ulicy Cieszyńskiej.
